Vytknutie vady výrobku - REKLAMAČNÝ PORIADOK
Reklamačný formulár (vytknutie vady výrobku) na stiahnutie (PDF)
Preambula
Reklamačný poriadok upresňuje postup vytknutia vady výrobku kupujúceho a predávajúceho v prípade ak vznikne na strane kupujúceho oprávnený dôvod k uplatneniu práv zo zodpovednosti za chyby predávaného tovaru. Reklamovať je možné len produkt, ktorý bol zakúpený len u obchodníka a ktorý je vlastníctvom Kupujúceho. Tovar musí byť pri uplatnení reklamácie z hygienických dôvodov čistý resp. vyčistený, nezašpinený.
I. Prevencia
1.Pri výbere tovaru je potrebné, aby zodpovedal potrebám spotrebiteľa. Spotrebiteľ pred zakúpením výrobku vezme do úvahy účel použitia, prevedenie, materiálové zloženie a spôsob ošetrovania tovaru. Len tovar dobre zvolený z hľadiska funkčného, sortimentného a veľkostného je predpokladom naplnenia úžitkovej hodnoty a účelu použitia tovaru.
2. Počas celej doby používania zakúpeného tovaru je nutné, aby spotrebiteľ venoval dostatočnú pozornosť základným pravidlám používania tohoto tovaru. Je potrebné zvážiť všetky faktory nepriaznivo ovplyvňujúce plnú funkčnosť a životnosť výrobku, ako napr. nadmernú intenzitu používania výrobku, používanie výrobku k nevhodnému účelu.
II. Zákonná zodpovednosť obchodníka za vady tovaru
Obchodník zodpovedá za akúkoľvek vadu, ktorú má tovar v čase jeho dodania a ktorá sa prejaví do dvoch rokov od dodania tovaru. Táto lehota môže byť skrátená až na jeden rok od dodania tovaru v prípade predaja použitých vecí.
III. Vadný tovar
Tovar má vadu ak nie je v súlade s dohodnutými požiadavkami, najmä ak:
- nezodpovedá opisu, druhu, množstvu a kvalite vymedzenému v potvrdenej objednávke (resp. opisu, druhu tovaru v opise tovaru uverejnenom v internetovom obchode v čase zadania potvrdenej objednávky);
- nie je vhodný na konkrétny účel, s ktorým ste nás oboznámili najneskôr pred našim potvrdením objednávky, pričom ide o účel s ktorým sme súhlasili;
- nevyznačuje sa v potvrdenej objednávke vymedzenou schopnosťou plniť funkcie s ohľadom na svoj účel (ďalej len „funkčnosť“) (za schopnosť sa považuje aj schopnosť opísané v opise tovaru uverejnenom v internetovom obchode v čase zadania potvrdenej objednávky);
- nevyznačuje sa ďalšími vlastnosťami vymedzenými v potvrdenej objednávke (resp. vlastnosťami v opise tovaru uverejnenom v internetovom obchode v čase zadania potvrdenej objednávky),
- nie je dodaný so všetkým príslušenstvom vymedzeným v potvrdenej objednávke (resp. príslušenstvom v opise tovaru uverejnenom v internetovom obchode v čase zadania potvrdenej objednávky);
- nie je dodaný s návodom na použitie, ako bolo vymedzené v potvrdenej objednávke (resp. ak bol návod súčasťou tovaru podľa opisu tovaru uverejnenom v internetovom obchode v čase zadania potvrdenej objednávky).
Tovar možno považovať za vadný tiež vtedy keď:
- nie je vhodný na všetky účely, na ktoré sa tovar rovnakého druhu bežne používa s prihliadnutím najmä na právne predpisy, technické normy alebo na kódexy správania platné pre príslušné odvetvie, ak technické normy neboli vypracované;
- nezodpovedá opisu a kvalite vzorky alebo modelu, ktoré sme Vám sprístupnili pred uzavretím zmluvy (resp. zadaním potvrdenej objednávky);
- nie je dodaný s príslušenstvom, obalom a návodmi vrátane návodu na montáž a inštaláciu, ktoré môžete dôvodne očakávať, a
- nie je dodaný v množstve, kvalite a s vlastnosťami vrátane funkčnosti, kompatibility, bezpečnosti a schopnosti zachovať si pri bežnom používaní svoju funkčnosť a výkonnosť (ďalej len „životnosť“), aké sú bežné pre tovar rovnakého druhu a aké môžete dôvodne očakávať vzhľadom na povahu predanej veci a s prihliadnutím na akékoľvek verejné vyhlásenie nás alebo inej osoby v rovnakom dodávateľskom reťazci vrátane výrobcu, alebo v ich mene, a to najmä pri propagácii veci alebo na jej označení (za výrobcu sa považuje zhotoviteľ veci, dovozca veci na trh Európskej únie z tretej krajiny alebo iná osoba, ktorá sa označuje za výrobcu tým, že na vec umiestni svoje meno, ochrannú známku alebo iné rozlišujúce označenie) – ibaže sme si z opodstatneného dôvodu nemohli neboli vedomí alebo nemohli byť vedomý verejného vyhlásenia, do času uzavretia zmluvy bolo verejné vyhlásenie opravené rovnakým alebo porovnateľným spôsobom, akým bolo vyhlásené, alebo Vaše rozhodnutie uzavrieť zmluvu nemohlo byť verejným vyhlásením ovplyvnené.
IV. Základné podmienky vytknutia vady výrobku
1. Predávajúci zodpovedá spotrebiteľovi za to, že predávaný tovar je bez chýb, že sa zhoduje s označením a propagáciou tovaru, popisujúcim jeho vlastnosti, účel a akosť.
2. Ak sa vyskytne na zakúpenom tovare v záručnej dobe chyba, má zákazník právo tuto chybu vytknúť (reklamovať).
3. Chybou sa rozumie zmena (vlastnosti) tovaru, ktorej príčina je použitie nevhodného, alebo nekvalitného materiálu, nedodržanie technológie, alebo nevhodná technológia, poprípade nevhodné konštrukčné riešenie.
4. Za chybu nemožno považovať zmenu (vlastnosti) tovaru, ktorá vznikla v priebehu záručnej doby v dôsledku jeho opotrebenia, nesprávneho používania, nedostatočného, alebo nevhodného ošetrovania, v dôsledku prirodzených zmien materiálov z ktorých je tovar vyrobený, v dôsledku akéhokoľvek poškodenia užívateľom či treťou osobou, alebo iného nesprávneho zásahu.
5. Ak uplatní zákazník právo vytknutia vady predaného výrobku riadnym spôsobom, je predávajúci povinný poskytnúť písomné potvrdenie o vytknutí vady. Písomné potvrdenie o vytknutí vady musí obsahovať lehotu, v ktorej vadu odstránime. Táto lehota musí byť primeraná, čo znamená že pôjde o najkratší čas, ktorý potrebujeme na posúdenie vady a na opravu alebo výmenu veci s prihliadnutím na povahu tovaru a povahu a závažnosť vady. Lehota ale nesmie byť dlhšia ako 30 dní odo dňa vytknutia vady, ak dlhšia lehota nie je odôvodnená objektívnym dôvodom, ktorý predávajúci nemôže ovplyvniť.
6. V prípade, že zodpovednosť za vady obchodník odmietne, tak je povinný Vám dôvody odmietnutia oznámiť písomne.
7. Pokiaľ o odmietnutí zodpovednosti za vady znaleckým posudkom alebo odborným stanoviskom vydaným akreditovanou osobou, autorizovanou osobou alebo notifikovanou osobou preukážete našu zodpovednosť za vady, môžete vytknúť vadu opakovane a naša spoločnosť už nebude môcť odmietnuť zodpovednosť za vadu. Vaše náklady spojené so znaleckým posudkom a odborným stanoviskom Vám v rozsahu účelne vynaložených nákladov musíme nahradiť. Toto právo si musíte uplatniť najneskôr do dvoch mesiacov od dodania opraveného alebo náhradného tovaru, vyplatenia zľavy z ceny alebo vrátenia ceny po odstúpení od zmluvy.
8. Reklamácia sa považuje za riadne uplatnenú, ak zákazník predloží reklamovaný tovar kompletne spolu s príslušenstvom.
9. Počas trvania reklamačného konania neposkytujeme ani nezapožičiavame náhradný tovar.
V. Miesto a spôsob uplatnenia reklamácie
1. Zákazník môže uplatniť reklamáciu osobne priamo v prevádzke predávajúceho príp. poštou, zaslaním na adresu predajne - Predajňa Aladdin, Nitrianska 97, 92001 Hlohovec. Zásielku pošlite doporučene a poistenú na uvedenú adresu, keďže predávajúci neručí za jej prípadnú stratu. Ak zásielku pošlete s typom doručenia "na poštu" - nebude prevzatá. Nákup reklamovaného tovaru u predávajúceho preukazuje zákazník nákupným dokladom. Bez predloženia nákupného dokladu nie je možné zahájiť reklamačné konanie. Pozor: objednávka nie je nákupný doklad! Z kamennej predajne slúži ako doklad o kúpe "blok" z registračnej pokladne. Pri nákupe cez online e-shop treba predložiť originál faktúru.
2. Predávajúci je povinný vydať zákazníkovi potvrdenie o tom, kedy právo zo zodpovednosti za chyby uplatnil, o spôsobe riešenia reklamácie, ako aj o prevedení prípadnej opravy a o dobe jej trvania.
3. Akonáhle zákazník uplatní niektoré z práv vytknutia vady výrobku, napríklad právo na odstránenie chyby či zľavu, je týmto prejavom viazaný a nemôže voľbu uplatneného práva meniť, pokiaľ sa nedohodne s predávajúcim inak.
Dôležité upozornenie pre zákazníkov!
Záruka výrobku sa vzťahuje na zákazníka, s ktorým máme obchodný vzťah. Teda reklamovať tovar môže zákazník, ktorého meno je uvedené na faktúre. V prípade, ak reklamujete tovar "z druhej ruky" a vaše meno nie je uvedené na faktúre, treba na začatie reklamačného konania predložiť notársky overené splnomocnenie resp. kúpno-predajnú zmluvu, na základe ktorej ste tovar nadobudli. V kúpno-predajnej zmluve musí byť specifikované, aký je postup pri reklamácii a kto je v prípade reklamácie oprávnený začať reklamačné konanie. V opačnom prípade dopuručujeme kontaktovať prvého majiteľa aby vyriešil reklamáciu za vás.
VI. Lehoty pre uplatnenie reklamácie
Náklady spojené s prepravou reklamovaného tovaru si hradí kupujúci a nie je predávajúci.
1. Právo na vytknutie vady výrobku musí byť uplatnené v záručnej dobe. Záručná doba je 24 mesiacov a začína plynúť odo dňa prevzatia tovaru.
2. Reklamačné konanie začína plynúť dňom doručenia všetkého potrebného k reklamácii a končí dňom odoslania vybavenej reklamácie zákazníkovi. Predávajúci rozhodne o oprávnenosti reklamácie. Lehota vybavenia musí byť primeraná, čo znamená že pôjde o najkratší čas, ktorý potrebujeme na posúdenie vady a na opravu alebo výmenu veci s prihliadnutím na povahu tovaru a povahu a závažnosť vady. Lehota ale nesmie byť dlhšia ako 30 dní odo dňa vytknutia vady, ak dlhšia lehota nie je odôvodnená objektívnym dôvodom, ktorý predávajúci nemôže ovplyvniť. O výsledku informuje zákazníka prostredníctvom e-mailu, pokiaľ sa so zákazníkom nedohodne inak. V prípade neoprávnenej reklamácie bude tovar vrátený späť kupujúcemu spolu s príslušným stanoviskom.
3. Pokiaľ je výsledkom reklamačného konania výmena reklamovaného tovaru, začne bežať záručná doba znovu od prevzatia nového tovaru. Pri výmene chybnej súčasti vzťahuje sa nová záručná doba na vymenenú súčasť.
VII. Neodstrániteľné chyby
1. Za neodstrániteľnú chybu sa považuje taká chyba, ktorú nemožno odstrániť, alebo jej odstránenie nie je účelné s prihliadnutím ku všetkým rozhodným okolnostiam.
2. Ak ide o chybu neodstrániteľnú, ktorá bráni tomu, aby bol tovar riadne užívaný ako tovar bez chyby ma zákazník právo:
požadovať výmenu tovaru za nový bezchybný (možno vymeniť za akýkoľvek tovar). Pokiaľ výmena chybného tovaru za bezchybný zo strany predávajúceho nie je možná, môže kupujúci požadovať zrušenie zmluvy a vrátenie zaplatenej čiastky.
3. V prípade, že charakter neodstrániteľnej chyby nebráni riadnemu užívaniu tovaru ako tovaru bez chyby (napr. chyby estetické) a zákazník nežiada výmenu tovaru, má právo na primeranú zľavu z kúpnej ceny alebo môže od zmluvy odstúpiť. Pri poskytovaní zľavy sa prihliada ku charakteru chyby, stupňu a spôsobu opotrebovania výrobku, dĺžke jeho užívania a k možnostiam ďalšieho použitia.